Get your own Digital Clock

Monday, January 16, 2012

Ujian itu Kasih Sayang Dia

hey dude! what's up? 
okey but... huhu.. its still me.. haha! ape kau mengarut ni izy.. xde pape sebenarnya.. jiwa kacau! hahaa! hampessss lah ngek.. xde lah.. aku okey je.. biasa lah tu, emosi student kan.. belajar lagi ape lagi.. macam macam lah.. kita manusia ni tak lekang dari masalah..

so, aku nak cerita yang manusia ni jangan lemah bila ada nya masalah atau dugaan datang.. korang kena tahu, yang masalah atau ujian tu datang bukan sebab kita mahu.. kalau kita punyai hidup ni, mesti kita nak selalu happy kan?? betul, kalau lah kita yang buat hidup ni, memang 24/7 kita hidup senang jer.. happy jer.. TAPI, dunia ni milik DIA.. kita just menumpang sedikit daripada NIKMAT Dia.. so, mahu tak mahu apa jua dugaan yang Dia bagi, kita kena terima.. terima dengan apa? dengan penyesalan? dengan air mata? TAKKK!! kita boleh bersedih TAPI tak boleh berputus asa.. buat apa kita putus asa? kan bukan sifat mukmin tuu.. tak baik.. Dia bagi kita ujian tu bersebab.. sebab Dia tahu kita boleh lalui.. sebab Dia tahu kekuatan diri kita.. kan Dia yang buat kita.. rahsia kita luar dan dalam Dia tahu semuanya..bersedih tu normal lah.. Nabi S.A.W pun mengalir air mata ketika anaknya meninggal.. apatah lagi kita yang belum tentu syurga atau neraka? tapi, Nabi ajar supaya kita sabar.. kita kena tahu sebab apa Dia bagi kita dugaan yang bagi kita "Haiihhhh apa lah bala ni??" mungkin kita cakap ni bala lah apa lah.. selalu je negatif.. JANGAN! 

Aku nak share lah kan, Ujian ni sebenarnya nikmat.. sebab apa aku cakp macam tu? sebab Dia tahu siapa kita.. Ujian ni salah satu daripada tanda KASIH &CINTA Dia kepada kita.. takkan semudah tu Dia nak bagi.. melaikan itu tanda kasih sayang Dia.. cuma nya kita kena berusaha untuk mencapai nya.. Dia tak lihat apa kejyaan kita akan datang.. Dia hanya nak lihat apa usaha kita.. apa kita buat nak lalui jalan berliku.. apa kita nak lakukan jika ada masalah.. tu sebenarnya.. bukan sebab Dia kejam, Dia tak pernah kejam, TAPI kita lah yang kejam sebab terlalu bersedih , sebab terlalu banyak mengeluh.. sebab kita TAK PERNAH nak berusaha dan fikir pofitif.. mungkin satu masa nanti Dia nak bagi kita NIKMAT yang cukup besar.. munkin apa yang kita nak sebelum ni tu Dia tak bagi sekarang, tapi mungkin akan datang.. Dia nak suruh kita berjaya dulu.. Dia nak kita kenal dulu.. Dia nak kita bersungguh sungguh kejar apa yang kita nak tu.. misal kata Dia bagi terus, munkin kita leka.. alpa ngan tanggungjawab kita.. lupa siapa Dia.. lupa yang kita masih ada masa depan.. ye bag aku, aku sendiri mengaku, sebab apa Dia tak nak aku miliki itu sekarang, sebab mungkin Dia nak aku miliki akan datang.. tengok, tu kan perkara positif.. apa yang kita nak, insyaALLAH kita dapat, tapi memerlukan sedikit pengorbanan dan kesabaran.. kalau tak sabar, semua benda tak jadi.. trust me, kita kena sabar.. dan, aku pun nak share, kalau kita sabar, memang sejuta nikmat kita dapat.. biar lah orang nak cakap kita ni gila ke apa ke, sebab nak kejar apa yang tak pasti.. ye benda tu tak pasti, tapi Dia suruh kita usaha.. apa yang Dia dah bagi kita kena SIMPAN & JAGA sebaiknya.. nanti kalau Dia dah tarik, kita bersedih.. tapi ingat, adakah kalau Dia tarik,  Dia tak bagi balik? InsyaALLAH Dia bagi balik selepas kita usaha untuk dapatkan apa yang kita nak.. Dia ADIL.. jangan risau.. yang penting, JAGA sebelum BENDA tu terhapus.. sementara berpeluang, JAGA dengan baik baik.. macam macam jenis cara nak JAGA.. fikir lah sendiri.. apa apa pun, lalui penuh dengan sifat sabar itu.. walaupun perit, itu sekejap saja.. kita kan ada Dia.. kita punyai ibu bapa.. guru.. sahabat.. jangan risau mereka lah yang jadi tulang belakang kita.. 

Bagi Izy, itu lah ujian dan kasih sayang Dia kat Izy.. Dia tak nak Izy leka.. Dia nak tengok usaha dang kesungguhan Izy nak tawan benda tu.. InsyaALLAH, Izy takkan berhenti.. AlhamduLillah, ramai yang menyokong Izy.. yang penting Izy dapat lalui perkara tu dengan sabar.. memang banyak Izy bersabar.. sebab Izy tahu, akan datang, panjang umur Izy akan dapat apa yang Izy nak, insyaALLAH.. yang penting, Izy tak pernah berubah dari "dulu" sampai sekarang, cuma yang berubah cara pemikiran dan how i will survive for my dreams become true.. HAZIQ IS HAZIQ.. not anyone else.. It just like You know me before.. never change.. and its how i show you who is HAZIQ.. 

This is not forever, i belive it just for a while because He want us to succeed for our future.. 

No comments:

Post a Comment